tuguna

Just another WordPress.com site

>District 9

with 3 comments

>

Yagmurlu bir pazar gununden herkese selamlar. Radyo programi acilisi gibi oldu farkindayim. Bugun aslinda bebegimizi evimize cok yakin olan hayvan ciftiligine ve parka goturecektik ama hava o kadar berbat ki…Evde muffin yiyip, pineklemek daha cok isimize geldi. Pineklerken bir taraftan da sizlerle benim icin bu yilin en iyi filmlerinden birini paylasmak istedim.

Film Neill Blomkamp tarafindan yonetilmis ve bilim kurgu, aksiyon, drama olarak imdbde etiketlenmis. Film uzerine soyleyebilecegim cok sey var, izledikten sonra birkac gun evde surekli bu filmden bahsettik. Hani klasik olmus filmler vardir ve siz yillar sonra o filmi izlersiniz ya, bu filmi izlerken de filmin klasik olacagini ve yillar sonra insanlarin izlemeye devam edecegini dusundum. Film imdb’de gelmis gecmis en iyi 92. film secilmis. Gercekten bu kadar yeni bir film icin inanilmaz bir basari.

Film acikcasi biraz zor, izlemesi de, anlamasi da, yorumlamasi da…Ukalalik olarak algilamayacaginizi umarak soylemek isterim ki bu filmi gercekten anlayabilmek icin belli bir sinemasal kultur seviyesinin uzerinde olmak lazim. Yani ozetle sinema deyince sadece popcorn filmler aklina gelen biri eminim benim bu film icin hissettiklerimi hissetmeyecektir.

Film belgeselmis gibi yer yer el kamerasiyla cekilmis, bu da zaman zaman sallantidan dolayi izlemeyi zorlastiriyor. Yalniz filmin konusu itibariyle boyle olmasi gerektigini anliyorsunuz. Filmin basinda acikcasi cok bir sey bulamayacaginizi dusunuyorsunuz ama belli bir yerden sonra gozunuzu bile kirpamiyorsunuz. Filmi ozetlersem; bir uzay gemisi ariza nedeniyle Guney Afrika’nin Johannesburg kentine inis yapiyor. Icinde yolculuk eden uzaylilar da District 9 adi verilen bolgede yillarca multeci hayati suruyor. Halk tarafindan asagilanma, hakarete magruz kalma gibi psikolojik tacizlere magruz kalarak yasiyorlar. Ta ki kaypak, iki yuzlu, ortalama bir devlet memurunun uzaylilara ait bir siviya magruz kalip onlara benzemeye baslamasiyla isler degisiyor.

Film bize benzemeyene, uzun zamandir kafamiza vura vura yerlestirilen guzellik tanimina uymayana, ozetle bizden olmayana otomatik olarak kotu davranmak uzerine proglamlandigimiz bir dunyada yasadigimizi yuzumuze tokat gibi vuruyor. Farkliysan cezalandirilirsin! Ya kimligini kaybedersin, ya toplama kamplarina tikilirsin, ya vurulursun..Filmdeki multeci kampindaki uzaylilar yerine dunyada ezilmis, otelenmis herhangi bir toplumu koyun ne farki var? Nazi Almanyasindaki Yahudileri, filmin yonetmeninin de memleketi olan Guney Afrika’daki Hollanda somurgeciligini, Turkiye’deki pek cok etnik azinligi… Filmde hayatta yikilmasi en zor sey olan “onyargi” yikiliyor. Filmi izlemeye baslarken izleyeni tiksindiren uzaylilar, filmin sonunda sirin bile gorunebiliyor. Yavas yavas uzayliya donusen devlet memuruyla birlikte, izleyici de otekiledigi gruptan olmanin nasil bir sey olduguna dair empati kurabiliyor.

Hicbir anlamda havada kalmamis, hicbir bosluk birakmamis ve hicbir kliseye yer vermemis bu filmi yapanara burdan hurmetlerimi sunuyor, yanaklarindan opuyorum:) Film zaten basinda hicbir sekilde klise bir sunum yapmayacagini su cumleyle belli etmistir: “Asil sasirtici olan geminin Washington, Manhattan yada Chicago yerine Johannesburg sehrinin merkezine konuslanmis olmasi”…Sanirim bu cumleyle her haltin Newyork’ta gectigi uyduruk Holllywood filmerini yapanlar biraz utanmislardir.

Ozetle ben cok tavsiye ederim, tartismaya bile gerek duymayacak derecede begendim, sizin begeneceginizin tabi ki garantisi yok ama denemeye deger.

Written by tuguna

Aralık 6, 2009 2:54 pm

sinema kategorisinde yayınlandı

3 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. >bu filmi ben de merak ediyorum.bu satırlarımı eşim okumasa iyi olur çünkü birkaç hafta önce dışarı çıktığımız her gün birkaç kere"gidelim,gidelim" diye tutturdu.ama biilmkurgu dediği için aslında ben karşı çıktım itiraf ediyorum :)ama en kısa sürede izlenecek emin ol öpüyorum :))

    tarçın

    Aralık 6, 2009 at 8:52 pm

  2. >Bu filmi o kadar merak etmiştim ki ilk çıktığında netten abuk subuk bir görselliğe sahip olanını indirip izlemiştim. Yazdıklarına harfiyen katılıyorum. Tam arşivlik ve ne kadar izlersen izle sıkmayacak bir film.

    JustMakeup

    Aralık 6, 2009 at 9:45 pm

  3. >tarcin bilimkurgu deyince insan bir dusunuyor haklisin ama sans vermeni tavsiye ederim:)Jmcim senin de sevecegini tahmin etmistim zaten;) Blue-rayi filan gelmis nete, kaliteli gorsellikte arsivlemek filan istersen.

    tuguna

    Aralık 8, 2009 at 10:03 pm


Bir Cevap Yazın

